Kenmerken B-Junioren ( 14 - 16 jaar )
De groei (-hormonen) slaat bij sommige jongens flink in de benen, minder goede controle over ledematen is een gevolg à slungelig voortbewegen. Kenmerken in deze fase; lusteloosheid, onredelijkheid en humeurigheid zijn een duidelijk beeld. Door deze groeifase en de grote hoeveelheid hormonen in het lichaam kan dit soms lijden tot frustrerende acties in het veld maar ook daarbuiten. Je gaat nu te maken krijgen met spelers die het wel even zullen laten zien, maar het rendement valt vaak nog tegen, nonchalante houding en gemakzucht nemen toe. Men wil zich vaak bewijzen. Het is nu van belang om met deze leeftijdscategorie aan spelers regelmatig te praten en de verantwoordelijkheid bij de spelers zelf neer leggen. Eerlijkheid en consequent de afspraken nakomen zijn belangrijke aspecten voor deze spelers.
Tactisch:
- Voortdurend en bewust maken van de wedstrijdsituaties
- Uiteggen van verschillende spelsystemen ( b.v. 4 – 4- 2 ) met de daarbij behorende taken
- Het verder ontwikkelen van de speler als individu zowel technisch als tactisch
- Als gevolg van het bovengenoemde: Leren denken in een elftaltactiek en een opdracht uitvoeren als één team
- Bewust slim / sluw worden in spelhervattingen, zoals bij een vrije trap voor de bal staan, hoe moet de muur staan, welke spelers in de muur, welke spelers bij de paal etc. etc.
De oefenstof:
Jongleren: balletje hoog houden à individueel / groep
Dribbelen: Links / rechts / binnenkant voet / buitenkant voet
Kapbewegingen: voor het lichaam / onder het lichaam / achter het standbeen
Schijnbewegingen: schaar (enkele - dubbele) / Vigo-beweging / Zidane-beweging etc. etc.
Afschermen van de bal: lichaam tussen de bal en de tegenstander / fysiek leren gebruiken
Passen en trappen: binnenkantvoet / wreef / kaatsen met in de bal komen / volley / dropkick
Koppen: Vanuit stand / inlopend bij een corner/vrije trap / jongleren
Aanname van de bal: met of zonder wegdraaien van de tegenstander
Aanname van de bal: open staan / afschermen van de bal / directe kaats
Aanname van de bal: hoofd / borst / knie / wreef / binnenkant voet
Tactische oefenvorm: zo lang mogelijk in balbezit blijven ( rondo )
Spelsysteem 4 – 4 – 2 leren beheersen en de verschillen kennen tussen het
spelsysteem 4 – 3 - 3
Opbouw van de training:
- Warming-up ( met of zonder bal )
- Oefen- leerfase
- Specifiek leerdoel à bijv. passen en trappen
- Partijspel
- Cooling-down
Partijspelen:
- Kleine partijspelen (4 : 4 of 5 : 5) met doeltjes, bewust ook grotere partijen (7 : 7) om bepaalde tactische aspecten te belichten zoals:
1. Balverlies en balbezit
2. Opbouw van achteruit
3. Veldbezetting
4. Opstelling
5. Coachen
Coachen:
- Uitgaan van observatie in training en wedstrijd
- Opmerkingen gebaseerd op samenwerking binnen het team
- Relatie tussen wedstrijd en training moet aanwezig zijn
- Oog hebben voor individuele aspecten bij de speler
- Aspecten als techniek, tactiek en communicatie moeten aan de orde komen
- Eigen verantwoordelijkheid spelers kan steeds meer benadrukt worden
Voetbaltermen:
- Kaatsen
- Uithalen / Tijd
- Vast / doordraien
- Knijpen / Kantelen / Rugdekking
- Uitzakken
- Jij of Ik
- Achterlijn halen
- 1ste of 2e Paal
- Omschakelen ( BB of BBT )
- Vanuit de organisatie spelen
- Druk op de bal zetten/houden
- Rondspelen / openen à cross-pass
- Dieptepass / steekbal
- Buitenspelval à sluiten
- Aan de buitenkant houden
- De voorzet “eruit” halen
- Buiten de zestien houden
- Diep gaan
- Op het goede/sterke been aanspelen ( rechts of links )
- Afspraken voor de muur / corner / vrije trappen
Praktische opmerkingen:
- Op deze leeftijd blijft herhaling en oefenen van de techniek heel belangrijk. Juist omdat de groei hierin een belemmering dreigt te vormen. Perfectionisme is een goed streven, maar niet ten koste van.
- Op prestatiegerichte wijze benaderen, waarbij bewust gewerkt wordt aan vooruitgang in de persoonlijke ontwikkeling van de spelers en het team, daarbij ook niet de wedstrijdresultaten uit het oog verliezen.
Houd tijdens de training en wedstrijden rekening met de verschillende effecten die de puberteit als gevolg heeft en die per individu verschillend kunnen zijn.
C.Pouwels
TJC 2012-2013
vv Sprinkhanen