Kenmerken C-Junioren ( 12 - 14 jaar )
Nu belanden we in een leeftijdfase waar we te maken krijgen met de eerste puberale gedragspatronen, trainers en begeleiders zullen nu stevig in hun schoenen moeten staan en duidelijk de structuur en hiërarchie in het elftal moeten laten gelden. De eerste weerwoorden met waarom zullen dan ook te horen zijn. Ga niet direct de confrontatie aan. Belangrijk is naar de speler te leren luisteren en hem daarna te overtuigen wat jou doelstelling is en dat hij deze doelstelling met het gehele team wil bereiken. Regels voor het team moeten vooraf zijn bepaald om discussies te vermijden. Een speler die zijn afspraken niet na komt moet hiervoor verantwoording kunnen afleggen. Spelers die zich wel aan de afspraken houden hebben ook recht op een basisplaats. Ook tijdens trainingen zijn regels belangrijk. Wie zich niet aan de gemaakt afspraken houdt zal dan ook geen basisplaats verdienen.
Doelstelling:
- Het verder ontwikkelen van het tactisch vermogen van de speler als individu
- Technische vaardigheden blijven oefenen
- Positie spelen uitbereiden. Trainen vanuit wedstrijdsituaties.
- Naast inzicht is communicatie een nieuw fenomeen waar spelers aan kunnen gaan werken. Het gaat hierbij om eenvoudige opdrachten die binnen het team gecommuniceerd moeten gaan worden. We denken hierbij aan: Omschakelen / knijpen / rugdekking geven / druk zetten / breed maken / sluiten etc. etc.
- In deze leeftijdsfase zien we sommige spelers een groeispurt maken. Hierdoor zie je soms motorisch enorme verschillen onderling. Soms lijkt het alsof ze dreigen te vallen over hun eigen benen. Ook groeipijnen kunnen in deze leeftijdsfase een rol gaan spelen evenals blessures. Hiermee dien je als trainer/coach rekening te houden en de trainingsarbeid voor die speler aan te passen.
Tactisch:
- Vanuit algemene tactische principes verdere uitbreiding geven aan individuele tactiek ( schijnbewegingen, versnellen, agressief en behoudend verdedigen, aanbieden in bepaalde tactische situaties)
- Leren onderscheiden van de verscheidene dekkingsvormen
- Leren begrijpen en beoefenen van de verschillende aanvalsmogelijkheden ( 1-2 combinatie, individuele actie, overname, combinatiespel, aanbieden vanuit de 2e en 3e lijn, etc)
- Verduidelijken van het belang van elftaltactiek en het inzicht bijbrengen in en oefenen van de belangrijkste taken van de verschillende linies en de posities binnen de linies
- Samenwerking tussen de linies bevorderen
Oefenstof:
Jongleren: balletje hoog houden à individueel / groep
Dribbelen: Links / rechts / binnenkant voet / buitenkant voet
Kapbewegingen: voor het lichaam / onder het lichaam / achter het standbeen
Schijnbewegingen: schaar (enkele - dubbele) / Vigo-beweging / Zidane-beweging etc. etc.
Afschermen van de bal: lichaam tussen de bal en de tegenstander
Passen en trappen: binnenkantvoet / wreef / kaatsen met in de bal komen / volley / dropkick
Koppen: Vanuit stand / inlopend bij een corner/vrije trap / jongleren
Aanname van de bal: met of zonder wegdraaien van de tegenstander
Aanname van de bal: open staan / afschermen van de bal / directe kaats
Aanname van de bal: hoofd / borst / knie / wreef / binnenkant voet
Tactische oefenvorm: zo lang mogelijk in balbezit blijven
Opbouw van de training:
- Warming-up ( met of zonder bal )
- Oefen- leerfase
- Specifiek leerdoel à bijv. passen en trappen
- Partijspel
- Cooling-down
Partijspelen:
- Kleine partijspelen (4 : 4 of 5 : 5) met doeltjes, bewust ook grotere partijen (7 : 7) om bepaalde tactische aspecten te belichten zoals:
1. Balverlies en balbezit
2. Opbouw van achteruit
3. Veldbezetting
4. Opstelling
5. Coachen
Coachen:
- Uitgaan van observatie in training en wedstrijd
- Opmerkingen gebaseerd op samenwerking binnen het team
- Relatie tussen wedstrijd en training moet aanwezig zijn
- Oog hebben voor individuele aspecten bij de speler
- Aspecten als techniek, tactiek en communicatie moeten aan de orde komen
- Eigen verantwoordelijkheid spelers kan steeds meer benadrukt worden
C.Pouwels
TJC 2012-2013
vv Sprinkhanen